Dugo u našim izložbenim dvoranama nije bilo djela odličnoga samoukoga kipara Petra Smajića, s izuzetkom stalnoga postava Hrvatskoga muzeja naivne umjetnosti u Zagrebu. Promocija monografije Petar Smajić 1932.-1941., autorice Svjetlane Sumpor, objavljene u izdanju Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti, održat će se u srijedu, 9. ožujka 2011. godine u 13 sati u prostoru Hrvatskog društva pisaca, Basaričekova 24, Zagreb. Knjigu će predstaviti Vladimir Crnković, Svjetlana Sumpor, Tonko Maroević, Graham McMaster, Ante Rašić, Ive Šimat Banov, Marijan Špoljar i Goran Vranić. Odmah nakon promocije, u 14 sati, u Hrvatskom muzeju naivne umjetnosti, Sv. Ćirila i Metoda 3, otvorit će se komorna i kritička izložba Petar Smajić / Skulpture 1932.-1941., koja će trajati do 27. ožujka 2011.godine.
Najznačajniji kipar hrvatske naive
Petar Smajić (Dolac Donji, 1910. – Ernestinovo, 1985č), najvažniji je kipar hrvatske i klasik svjetske naive. Već u dječačkoj dobi, čuvajući ovce na paši, počeo je rezbariti drvo, a stečenu je vještinu kao mladić primijenio na izradu predmeta za svakodnevnu uporabu, koje je prodavao na tržnici u Splitu. Početkom tridesetih godina 20. stoljeća, susreo je dr. Slavana Vidovića, sina slikara Emanuela Vidovića, koji je odigrao ključnu ulogu u otkrivanju i afirmaciji njegova umjetničkog talenta.
Smajićevo stvaralaštvo može se podijeliti na "dalmatinsko razdoblje", kada je djelovao u rodnoj Dalmaciji, i "slavonsko razdoblje", koje je uslijedilo nakon preseljenja u Slavoniju. Monografija Petar Smajić 1932-1941. bavi se "dalmatinskim razdobljem", koje je u kvalitativnom pogledu vrhunac umjetnikova stvaralaštva. To je razdoblje obilježila lapidarna i istančana jednostavnost i pročišćenost forme, kojima se je ovaj neškolovani umjetnik približio temeljnim postulatima moderne umjetnosti.
Kronološki obrađen život i djelo
U monografiji su Smajićev život i rad obrađeni kronološki, a posebni analitički eseji posvećeni su najboljim i najkarakterističnijim djelima. Knjiga donosi reprodukcije svih sačuvanih radova nastalih u navedenom razdoblju, opremljena je popisom Smajićevih samostalnih i grupnih izložaba, bibliografijom, fotografijama iz umjetnikova života te predgovorom Vladimira Crnkovića. Tekst je na hrvatskom i na engleskom.